‘Alle kinderen moeten onbevangen, samen kunnen leren en spelen.’
Lekker leren en spelen? Voor kinderen met een visuele beperking is dat niet vanzelfsprekend. Méér aangepaste leer- en speelmaterialen blijven hard nodig. Hanneke Kemp, intern begeleider op de school van Bartiméus, maakt zich daar sterk voor.
Na vijf jaar bij Bartiméus als ambulant onderwijsbegeleider te hebben gewerkt, is Hanneke sinds een jaar intern begeleider op de school in Zeist: ‘In deze rol draag ik zorg voor de kwaliteit van het onderwijs voor groep 1 tot en met 8. Ik faciliteer en waarborg de vakkennis van onze leerkrachten. Dit doe ik drie dagen per week. Daarnaast werk ik nog steeds één dag per week als ambulant onderwijsbegeleider. Ik zet me zo graag in voor leerlingen met een visuele beperking, omdat ik vind dat alle kinderen in Nederland recht hebben op goed onderwijs.’
Te klein om in te investeren
‘Je gelooft het bijna niet, maar bij de ontwikkeling van leer- en speelmaterialen wordt vrijwel geen rekening gehouden met leerlingen die slechtziend of blind zijn,’ gaat Hanneke verder. ‘Voor educatieve uitgeverijen is deze groep kinderen te klein om in te investeren. Ze vinden het gewoonweg niet rendabel. De overheid zorgt er enkel voor dat reguliere lesboeken worden omgezet in braille en grootletter. Maar kinderen met bijvoorbeeld CVI, een aandoening waarbij visuele prikkels niet goed worden doorgegeven aan de hersenen, kunnen daar niet mee uit de voeten. Met aanvullende materialen zoals educatieve spelletjes wordt zelfs helemaal niets gedaan. Verder zijn veel digitale lesmethoden niet goed toegankelijk, waardoor we ze voor onze leerlingen niet kunnen gebruiken.’
Luisteren en voelen
‘Er wordt aan voorbij gegaan dat kinderen met een visuele beperking de wereld vooral ontdekken door te luisteren en te voelen. Daarom hebben onze leerlingen speciale materialen voor tast en gehoor nodig. Zoals voelboeken, voelcijfers, tastmemory of luistermemory. Deze materialen moeten we dus apart bestellen. En we maken zelf aanvullende materialen, voor elke leerling op maat. Helaas is dat niet genoeg. Kinderen ontwikkelen zich het allerbeste als ze niet alleen individueel, maar ook in een groep kunnen leren en spelen. Daarnaast is het belangrijk dat er veel verschillende materialen zijn om uit te kiezen, zodat ze zelf hun activiteit kunnen bepalen. Pas dan kunnen kinderen écht onbevangen samen leren en spelen. Iets wat onze leerlingen nu vaak nog missen, dat gaat ons aan het hart.’
Méér leer- en speelmaterialen
‘Daarom ben ik heel blij dat het Bartiméus Fonds méér leer- en speelmaterialen mogelijk wil maken. Zo heeft Bartiméus samen met spelontwikkelaar Picoo een bestaand Picoo-bewegingsspel geschikt kunnen maken voor kinderen die slechtziend of blind zijn. Nu kunnen kinderen met en zonder visuele beperking dit spel samen spelen. Een andere grote wens van ons is een waterbak of waterstroom op het speelplein, voor het vak natuureducatie. Verder hebben we grote behoefte aan meer leer- en speelmaterialen met geluid, aangepaste driewielers, tandems en een veiliger voetbalveld. Ik hoop van harte dat het lukt om meer materialen aan te kunnen schaffen. Dat geeft ons de kans om dé school te zijn voor leerlingen met een visuele beperking.’
Doneer €20,- en ontvang deze kalender
Help ook mee en doneer nu voor deze kwetsbare kinderen. Met jouw bijdrage kunnen wij onder andere extra materialen met geluid aanschaffen. Want 100% leven is… volop kunnen leren en spelen, óók als je een visuele beperking hebt! Bij je donatie van €20,- of meer ontvang je nu onze Nederland Kalender 2023!
Onze leerlingen kunnen niet zonder speciale materialen voor tast en gehoor.
Hanneke, intern begeleider Bartiméus-school
