Donatie voor leerlingen van Bartiméus
15 juli 2025

In de huidige samenleving spelen digitale hulpmiddelen een hoofdrol en deze ontwikkelen zich razendsnel. Ze zijn van invloed op hoe we werken, leren, reizen en winkelen. Maar wat als je door een (visuele) beperking moeilijk of niet mee kunt doen in de digitale samenleving?
Studenten van de studierichtingen IT en Communication & Multimedia Design aan de Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN) gingen aan de slag om daarvoor ideeën en oplossingen te bedenken? Tijdens het event Open Up Your Talent op 19 juni presenteerden zij met veel enthousiasme hun projectresultaten.
Open Up Your Talent is onderdeel van het Bijzonder Lectoraat Inclusive Digital Design & Engineering aan de HAN. Dit lectoraat wil dat nieuwe media- en technologie-toepassingen toegankelijk worden voor mensen met een (visuele) beperking. Zodat iedereen voluit mee kan doen. Het is gestart door de HAN en Bartiméus, en wordt mogelijk gemaakt door het Bartiméus Fonds. Want het is van grote waarde dat de huidige generatie studenten leert dat toegankelijkheid uitgangspunt moet zijn bij het ontwerpen van nieuwe, inclusieve producten en oplossingen.
Drijvende kracht achter het lectoraat is Eric Velleman. Naast zijn functie als bijzonder lector is Eric Velleman wetenschappelijk adviseur bij Stichting Accessibility. Ook is hij als innovatiedeskundige verbonden aan Bartiméus.
Uit de presentaties bleek dat de HAN-studenten heel creatief en innovatief aan de slag waren gegaan. Een van de studenten had onderzocht of een Virtual Reality (VR)-bril kan worden ingezet voor het oefenen met navigeren. Deze oplossing is vooral bedoeld voor mensen die blind of slechtziend zijn geworden en angstig zijn om buitenshuis te navigeren. De student heeft voor een VR-bril gekozen omdat deze een erg goed driedimensionaal geluid geeft en zo rekening kan houden met de draaibeweging van het hoofd. De drager van de bril ziet niets, maar leert navigeren op basis van geluiden die hij hoort via de bril. Door het bewegen van zijn hoofd lokaliseert hij waar het geluid vandaan komt. Bijvoorbeeld het geluid van een rateltikker, voetstappen, vogels of druk verkeer. In zijn hand heeft de gebruiker een controller waarmee hij virtueel een geleidestok hanteert. Met de VR-bril en de controller kan de gebruiker het navigeren oefenen in z’n eigen vertrouwde omgeving en kan zo zelfvertrouwen opbouwen.
Ook was er een workshop waarin bezoekers leerden hoe AI automatisch analyseert of een website of app voldoende contrast heeft. Dit is belangrijk omdat slechtziende mensen bij onvoldoende contrast de informatie niet goed kunnen waarnemen. Verder hield een student een presentatie over hoe je met AI automatisch alt-teksten genereert. Alt-teksten zijn teksten die vertellen wat er op een afbeelding staat. Nog een voorbeeld: een app die verschillende visuele beperkingen simuleert. Een slechtziende leerling kan daarmee aan de docent laten zien wat zijn of haar visuele beperking inhoudt. Hierdoor begrijpt de docent veel beter wat deze leerling nodig heeft en wat wel en niet werkt.
Wil je meer weten over het Bijzonder Lectoraat Inclusive Design & Engineer, ga dan naar: Lectoraat digitale toegankelijkheid – Bartimeus