Naar hoofdinhoud

Een serie kijken op tv, naar de nieuwste James Bond in de bioscoop of genieten van een musical in het theater. Heel gewoon als je goed kunt zien. Maar wat als je zicht slecht is of als je blind bent? Dan kijk je mee met audiodescriptie, afgekort AD. De campagne ‘Ik kijk mee met AD!’ laat zien wat audiodescriptie is en hoe het je wereld vergroot.

Campagnestart op 20 december

De AD Campagne laat mensen kennismaken met audiodescriptie. Ook nodigt de campagne uit om AD te proberen. Audiodescriptie is beeldbeschrijving en vertelt tussen de dialogen door wat er is te zien. Bijvoorbeeld bij tv-series, films, theater- en musicalvoorstellingen en in musea. De campagne is op 20 december gestart met een gezamenlijke aftrap door alle betrokken partners. Op social media en in radiospots brengt de campagne het aanbod AD onder de aandacht. Ervaringsdeskundigen vertellen wat AD voor hen betekent en er is een AD-quiz met verrassende AD-fragmenten. Centraal staat de vernieuwde website allesoveraudiodescriptie.nl met het laatste campagnenieuws, praktische informatie over AD en het complete aanbod

‘Geweldig dat AD bestaat’

Fenna is bijna volledig blind. Op een zaterdagmiddag in september ging ze met haar man naar de matineevoorstelling van The Sound of Music in Carré. En niet alleen voor de prachtige liedjes. ‘Tijdens de voorstelling luisterde ik naar de live audiodescriptie van Komt het Zien!. Zo kon ik de voorstelling helemaal volgen. Het is geweldig dat audiodescriptie bestaat. Ook voor mijn man die wel goed ziet. Hij hoeft mij niets uit te leggen en zo kon hij ongestoord van de voorstelling genieten.’

Bekendheid én gebruik van AD vergroten

De campagne ‘Ik kijk mee met AD’ is een initiatief van het Bartiméus Fonds. De campagne wordt samen gevoerd met samenwerkingspartners en vrijwel alle AD-aanbieders. Joeke van der Mei, directeur van het Bartiméus Fonds: ‘Uit onderzoek weten we dat een grote groep mensen met een visuele beperking nog niet bekend is met audiodescriptie. Of niet weet hoe ze AD kunnen gebruiken. Met deze campagne laten we zien wat AD kan betekenen voor mensen die slechtziend of blind zijn. Probeer het en ervaar wat het je biedt.’

Campagne audiodescriptie – breed gesteund

De campagne wordt breed gesteund door diverse samenwerkingspartners: het Bartiméus Fonds, Oogvereniging, Komt het Zien!, Stichting Audiovisuele Toegankelijkheid (Earcatch), Bartiméus, Dedicon, Koninklijke Visio, scribit.pro, Ieder(in) en Vereniging Onbeperkt Lezen.