Naar hoofdinhoud

Door de ogen van

Mensen die slechtziend of blind zijn hebben vaak extra hulp nodig van de mensen om hen heen. Bijvoorbeeld bij instanties, werkgevers en opleidingen, maar soms ook van vreemden op straat. En omdat veel mensen in hun eigen omgeving niet met een visuele beperking te maken hebben stuiten mensen met een visuele beperking vaak op onbegrip en vooroordelen. Daarom lanceerden wij op 3 juni 2019 de bewustwordingscampagne ‘Door de ogen van’. In vier prachtige video’s kreeg Nederland een kijkje in het leven van vier echte mensen, die met hun visuele beperking heel bijzondere dingen doen. En heel gewone dingen. Precies zoals zij dat willen, omdat ze hun eigen weg kiezen en vol in hun leven staan.

Met de campagne wilden we verrassen en inspireren. Laten zien dat er eigenlijk niet zoveel anders is aan iemand die een visuele beperking heeft. Afgezien van zijn of haar ogen. Dezelfde belangrijke levensfasen en gebeurtenissen vinden plaats, mensen hebben dezelfde dromen en wensen. En met wat, vaak eenvoudige, aanpassingen kan er eigenlijk heel veel. Een mens met een visuele beperking is eerst en vooral een mens. En niet zijn beperking.

Bezoek de website, www.doordeogenvan.org en laat je inspireren! Hier vind je naast de video’s ook onze minidocu: ‘Door de ogen van. Leven met een visuele beperking.‘ en nog tal van verhalen. Van anderen met een visuele beperking die over hun leven vertellen. Maar ook van mensen uit de omgeving van iemand die slechtziend of blind is, bijvoorbeeld van een werkgever en een docent.

Bekroond

In november 2019 werd ‘Door de ogen van’ door de internationale vakjury van de European Excellence Awards uitgeroepen tot Beste campagne Benelux en Frankrijk 2019! Je leest er hier meer over.

Samenwerken

‘Door de ogen van’ is een samenwerkingsverband van: Bartiméus, de Oogvereniging, Visio en de Robert Coppes Stichting.