‘Op de tandem kan ik meedoen met mijn vrienden.’
Sem (17) laat zich door zijn slechtziendheid niet beperken. Hij fietst zelfs zelfstandig, in de wijk waar hij woont. ‘Maar als ik er verder op uit wil gaan, samen met vrienden, kan ik niet zonder mijn tandem.’
Als vijfjarig jongetje blijkt Sem een hersentumor te hebben. ‘Deze kon gelukkig succesvol worden verwijderd’, vertelt hij, ‘maar door de operatie raakte de oogzenuw beschadigd. Hierdoor verloor ik het grootste deel van mijn zicht; ik zie alleen nog vlekken en schimmen.’
Uitgaan van wat wél mogelijk is
Maar Sem laat zich door zijn slechtziendheid niet beperken. Hij gaat uit van wat nog wél mogelijk is. ‘Bij Bartiméus doe ik de havo en later wil ik fysiotherapeut worden. In mijn vrije tijd speel ik goalbal, een intensieve balsport. Ik zit in de Nederlandse selectie. Verder hou ik van muziek, om zelf te maken en om naar te luisteren. En ik ga graag chillen met mijn vrienden. Fietsen doe ik ook. In de wijk waar ik woon, fiets ik zelf. Dat lukt omdat het een bekende omgeving is, waar ik veel op mijn gehoor kan doen.’
Niet zonder tandem
‘Maar als ik verder weg wil, kan ik niet zonder mijn tandem. Meestal rijdt mijn vader, moeder, zusje of een vriend voorop. Zo kan ik toch mee met mijn vrienden, bijvoorbeeld ‘s zomers naar het strandje bij het dorp. Zonder tandem zou ik er minder op uit kunnen gaan. Ja, natuurlijk wel naar school, goalbal en muziekles, daar word ik met de taxi of auto naar toe gebracht. Maar verder zou ik vaker alleen thuis zitten. Dan zou mijn leven anders zijn, een beetje eenzamer, denk ik.’
Lessen Oriëntatie en Mobiliteit
Als je een visuele beperking hebt, is een tandem dus een uitkomst om er toch op uit te kunnen trekken. Maar je stapt er ook niet zomaar op. Daarom volgen leerlingen van Bartiméus lessen Oriëntatie en Mobiliteit.
Mobiliteitstrainer Charlotte de Haan: ‘Tijdens deze lessen gaan we in op praktische vaardigheden. Zoals: hoe stap je op en af, hoe rem je af, hoe stop je bij het stoplicht, hoe neem je een bocht? Onze leerlingen kunnen niet leren door ‘af te kijken’ bij anderen, zoals ziende kinderen en jongeren doen. Dus we oefenen alle vaardigheden stap voor stap. Vervolgens leren we onze leerlingen bepaalde vaste routes aan, bijvoorbeeld de route naar het centrum. Naast praktische vaardigheden is ‘vertrouwen op de ander’ belangrijk om op een tandem te kunnen fietsen als je een visuele beperking hebt. Vandaar dat we ook aan dat aspect veel aandacht besteden.’
‘Als het dan eenmaal lukt, brengt een tandem zo veel voor wie slechtziend of blind is. Tandemfietsen geeft ontspanning en plezier, je bent lekker buiten, het is makkelijk als je ergens naar toe wilt. En vooral: het vergroot je wereld.’
Meer lezen?
Op de pagina ‘Iedereen op de fiets, óók als je blind bent’ lees je andere persoonlijke verhalen én hoe wij samen met jou meer mensen op de fiets willen helpen.
Als je niet zelfstandig kunt fietsen, vergroot een tandem je wereld.
Charlotte de Haan, mobiliteitstrainer