Campagne ‘Houd de lijn vrij!’ nog steeds hard nodig
Het vrijhouden van geleidelijnen is van levensbelang voor mensen met een visuele beperking. Zij hebben de lijnen immers nodig om veilig van A naar B te komen. ‘Sta niet op onze strepen – dat doen we liever zelf!’ was de slogan van de campagne waarmee ‘Houd de lijn vrij!’ in 2020 de gehele maand oktober aandacht vroeg voor het vrijhouden van de geleidelijnen. Via social media, radio, videoschermen op NS-stations en een postercampagne door heel Nederland.
2 miljoen mensen bereikt via social media
Met de campagne op social meda zijn ruim 2 miljoen mensen bereikt. Zij hebben berichten geliket en gedeeld. De betrokkenheid was groot. Via een ‘foute fotowedstrijd’ riepen we mensen op foto’s in te sturen van obstakels op geleidelijnen. Daaruit bleek dat vooral fietsen nog steeds regelmatig op de geleidelijnen worden geparkeerd, net als hekken, containers en vrachtwagens. De 3 winnende foto’s lieten een enorme berg oud papier, een omleidingsbord en een hele rij fietsen zien op de geleidelijnen.
35 keer in de media
De campagne van is ook goed opgepakt door de media. In 35 interviews voor verschillende regionale radiozenders en kranten, hebben we aandacht kunnen vragen voor het vrijhouden van geleidelijnen. In de interviews kregen we ook de gelegenheid uit te leggen wat geleidelijnen zijn en waarvoor ze dienen.
‘Houd de lijn vrij!’-stoeptegel
Vanaf september heeft de campagne mensen opgeroepen het manifest te tekenen dat gemeenten aanspoort de ‘Houd de lijn vrij!’-stoeptegels te leggen. Deze knalblauwe tegel attendeert weggebruikers op het vrijhouden van geleidelijnen. 20 gemeenten hebben de stoeptegels inmiddels besteld, 17 daarvan hebben de tegels ook al neergelegd. Supergoed, maar we zijn er nog lang niet! In de komende periode blijven we de stoeptegels onder de aandacht brengen, zodat ze uiteindelijk in elke gemeente een plek naast de geleidelijn krijgen.
Over ‘Houd de lijn vrij!’
‘Houd de lijn vrij!’ is een initiatief van het Bartiméus Fonds en wordt uitgevoerd in samenwerking met Bartiméus, Koninklijke Visio, de Oogvereniging en de Robert Coppes Stichting. Ook NS en ProRail ondersteunen dit initiatief al vanaf de eerste campagne in 2018. Kijk voor meer informatie op de website van ‘Houd de lijn vrij!’.
Volg ‘Houd de lijn vrij!’
De campagne gaat ook in 2021 door. Blijf op de hoogte en volg ‘Houd de lijn vrij!’ op Facebook!
Realiseer je dat de geleidelijnen er niet voor niets liggen. Ik vertrouw er blind op.
Richard