Naar hoofdinhoud

Campagne Houd de lijn vrij!

Mobiliteit is voor mensen met een visuele beperking een groot probleem. In het participatieonderzoek dat Bartiméus in 2018 liet uitvoeren onder mensen met een visuele beperking kwam het zelfs als belangrijkste aandachtsgebied naar voren. Probeer maar eens van huis naar het gemeentehuis te komen om een nieuw paspoort aan te vragen, zonder dat je iets kunt zien. Een hele opgave!

Eén van de voorzieningen die mensen die slechtziend of blind zijn moeten helpen is de geleidelijn. U kent ze wel; die geribbelde tegels die lijnen vormen op straat en in de stations. Gebruikers volgen deze met hun taststok of voelen de ribbels met hun voeten en vinden zo hun weg van en naar bijvoorbeeld het station, ziekenhuis of gemeentehuis.

Helaas weten veel ziende mensen niet waar deze geleidelijnen voor dienen. Met als gevolg dat er vaak mensen, fietsen, koffers of reclameborden op staan. Dat levert voor slechtziende en blinde mensen lastige en zelfs gevaarlijke situaties op.

Daarom heeft Bartiméus samen met de Oogvereniging, Koninklijke Visio en de Robert Coppes Stichting de campagne ‘Houd de lijn vrij!’ in het leven geroepen. Een aantal grote partijen hebben het initiatief omarmd en ondersteund, zoals NS, ProRail en de ANWB. Wij hebben de afgelopen jaren gezamenlijk door het hele land actiegevoerd om bij het ziende publiek de bewustwording over geleidelijnen te vergroten. Want het is geen onwil, maar onbekendheid die de oorzaak is van alle obstakels op de lijnen.

Tijdens de campagneweken hebben in meer dan 23 gemeenten promoteams aan voorbijgangers uitgelegd wat de functie, het nut en de noodzaak van geleidelijnen is. Zij deelden flyers uit en gingen met mensen in gesprek. In de meeste promoteams waren mensen met een visuele beperking aanwezig om vanuit hun eigen ervaring de boodschap uit te dragen. Op straat mochten we in deelnemende gemeenten stickertegels met het campagne-icoon naast geleidelijnen plakken. Hierop is een figuur te zien die met taststok over de geleidelijn loopt met daarnaast de tekst: vrijhouden. Op alle stations van ProRail en NS draaide de campagnevideo op de schermen in de stationshallen en op social media zijn diverse campagnevideo’s ingezet.

In de media is heel veel aandacht geweest voor de campagne. Zo waren Hart van Nederland en RTV Utrecht aanwezig bij de kick off van de campagneweek in 2019. We mochten een paginagrote advertentie plaatsen in Metro, de NOS heeft diverse keren aandacht besteed aan ‘Houd de lijn vrij!’, zowel op televisie als ook online en in de Volkskrant stond een groot artikel. De Facebookpagina is drukbezocht en onze berichten daar bereikten zo’n 863.000 mensen.

We hebben hiermee veel mensen geïnformeerd en daarmee dragen we bij aan de verbetering van de mobiliteit van mensen met een visuele beperking. Dat is belangrijk want om vol in het leven te kunnen staan is het nodig je zelfstandig te kunnen verplaatsen.

Ook in 2020 gaat ‘Houd de lijn vrij!’ verder. In oktober, tijdens de week van de toegankelijkheid rollen we een nieuwe actie uit. Houd de Facebookpagina en de website van ‘Houd de lijn vrij!’ in de gaten om op de hoogte te blijven.