NEMO beter toegankelijk
Het NEMO Science Museum heeft in de afgelopen jaren grote stappen gezet om het museum toegankelijk te maken voor iederéén.
Esther Hamstra is tentoonstellingsmaker bij NEMO: ‘De aanleiding voor NEMO om met toegankelijkheid aan de slag te gaan was de tijdelijke tentoonstelling Zo te Zien in 2021. Deze tentoonstelling ging over het oog en ook over het oog met een beperking. Toen rees bij ons de vraag: hoe kunnen we de tentoonstelling visueel toegankelijk maken?’
Aan de slag met Stichting Accessibility
Via het Bartiméus Fonds kwam NEMO in contact met Séverine Kas van Stichting Accessibility, de expertise-organisatie op het gebied van toegankelijkheid. Séverine is adviseur toegankelijkheid, architect én ervaringsdeskundige. Esther: ‘Samen met Séverine hebben we gekeken hoe we de tentoonstelling zo inclusief mogelijk konden maken. En daarmee ontstond de wens om het museum als geheel duurzaam toegankelijker te maken. Daar zijn we nu nog volop mee bezig, maar we hebben al grote stappen gezet.’
Verlichting
Esther: ‘Een van de dingen die we hebben verbeterd is de verlichting. We zijn begonnen met het bijstellen van spotjes. Deze schenen soms in de ogen van bezoekers, wat extra vervelend is als je slechtziend bent. Verder zijn er in NEMO plekken waarbij er grote overgangen zijn van een lichte naar donkere omgeving of andersom. Die overgangen tussen licht en donker zijn niet prettig als je slechtziend bent. We zijn nu bezig om ervoor te zorgen dat er meer egale verlichting is, dus minder licht-donker overgangen.’
Struikelplekken wegnemen
Veel van de opstellingen in NEMO hadden weinig contrast. Ook verhogingen hadden vaak dezelfde kleuren als de vloer. Maaike de Vreede is projectleider bij NEMO: ‘Struikelplekken hebben we weggenomen door bij verhogingen de randen zwart te maken. Bijvoorbeeld bij de Draaistoel.’
De Draaistoel: de randen zijn zwart gemarkeerd.
Meer verbeteringen
‘Verder hebben we bij elke opstelling gekeken wat er beter kan. Bij ‘Vouw de vorm’ hebben we de kleur van de achterwand veranderd voor meer contrast.’
Vouw de vorm: links op de foto de oude situatie, rechts de nieuwe situatie met meer contrast.
‘Bij de waterval hebben we de hintsticker vervangen door een hintsticker met een reliëfprint.’
Hintsticker bij waterval:
‘Bij de watervortex hebben we een rode bal in de cilinder gedaan, zodat je ziet wat het effect is als je de kolkende beweging in het water op gang brengt.’
Watervortex met gekleurde bal:
Training bejegening
NEMO heeft ook aandacht besteed aan het gedrag van medewerkers want dit speelt een belangrijke rol bij het toegankelijk maken van een gebouw. De publieksbegeleiders volgden een training audiodescriptie en bejegening. ‘Met speciale brillen op waardoor we slecht of zelfs helemaal geen zicht hadden, zijn we door het museum gelopen,’ vertelt publieksbegeleider Clayde Weiboldt. ‘Ik ben me vooral bewuster geworden van goede communicatie. Beschrijven wat er allemaal is te zien, dat heet audiodescriptie. Dus bij een proef in het laboratorium ook vertellen welke spullen er gebruikt worden.’
Indoor navigatie
Séverine: ‘NEMO is een wetenschapsmuseum, echt een plek waar je kunt ontdekken. Er gebeurt heel veel tegelijk, alles staat kris-kras door elkaar. Als je slecht ziet of blind bent, is dit lastig.’
In het project Meye Indoor Way werd gewerkt aan een oplossing voor indoor navigatie voor mensen met een visuele beperking. Dit project resulteerde in een app, de eZwayZ-app. Door de innovatieve techniek waar deze app gebruik van maakt, kunnen blinde en slechtziende mensen zelfstandig en veilig vinden in een openbaar gebouw.
Maaike: ‘Het Bartiméus Fonds attendeerde ons op deze app. De kennis hiervoor is ontwikkeld door Bartiméus en wij zijn het eerste museum dat de app voor bezoekers ter beschikking stelt. De eZwayZ-app past perfect in onze wens om NEMO toegankelijk te maken. Met de app lokaliseert de gebruiker zichzelf in het museum. De app begeleidt de bezoeker vervolgens met duidelijke instructies nauwkeuring naar de plek van bestemming.’
‘Bewustzijn over toegankelijkheid is vergroot’
Maaike: Betere toegankelijkheid is fijn voor iedereen. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van grotere letters voor de uitleg bij opstellingen. En signalering op de traptreden. Daar hebben al onze bezoekers wat aan. Toegankelijkheid zit steeds meer in het DNA van NEMO. Ons bewustzijn hierover is, mede door het Bartiméus Fonds, enorm vergroot. In onze toekomstige plannen zal toegankelijkheid daarom een vanzelfsprekend onderdeel zijn.’
Meer lezen?
Op de pagina Vrije tijd lees je wat we nog meer doen om de wereld beter toegankelijk te maken voor mensen met een visuele beperking.
Foto Nemo: DigiDaan