Vraagtypen
Op scholen wordt veel gebruik gemaakt van digitale niveautoetsen die ontoegankelijk zijn voor studenten met een visuele beperking. Er wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van grafieken en tabellen die voorleessoftware niet herkent. Of video’s zonder audiodescriptie. Daardoor staan studenten die slechtziend of blind zijn al meteen buiten spel. Zij moeten aangepaste toetsen doen, of een leerkracht moet assisteren door voor te lezen.
Echte inclusie
Het lijkt een werkzame oplossing om een leerkracht te laten helpen, maar van echte inclusie is hier geen sprake. De student wordt in een uitzonderingspositie geplaatst, krijgt andere toetsen dan zijn medestudenten en in sommige gevallen kan een toets zelfs helemaal niet worden afgenomen. Stichting Accessibility heeft in 2019, met steun van het Bartiméus Fonds, onderzocht of de manier waarop de digitale toetsen worden opgebouwd anders kan, zodat een toegankelijke toets kan worden aangeboden aan alle studenten. Het blijkt heel goed mogelijk om de vragen zo te programmeren dat deze bijvoorbeeld ook met gebruik van voorleessoftware en tabtoetsen gebruikt kunnen worden.
Test
In 2020 gaat Accessibility testen of een volledige digitale niveautoets toegankelijk te bouwen is. Het Bartiméus Fonds staat voor een inclusieve samenleving en hecht grote waarde aan toegankelijk onderwijs. Daarom steunen wij, met de hulp van onze donateurs, dit project.