Haptisch Onderwijs
Kinderen die slechtziend of blind zijn krijgen op school meestal les met gebruik van braille en spraaksoftware. Maar tactiele informatie, voelen, is hierop een waardevolle aanvulling. Wanneer kinderen namelijk informatie aangeboden krijgen via geluid én tast, worden zowel het verbale als het non-verbale deel van de hersenen geactiveerd. Dat leidt tot een betere informatieverwerking, leerlingen kunnen het beter onthouden, en dus tot betere schoolprestaties.
Plezier op school
Natuurlijk is de verbetering van het onderwijs heel belangrijk, maar misschien wel net zo belangrijk is het plezier dat kinderen in de klas beleven. Door lesmateriaal leuker te maken wordt informatie ook veel beter opgenomen. Ziende kinderen vinden de lessen ook veel leuker met plaatjes en video’s, of leerzame spelletjes.
Handboek
Stichting Accessibility ontwikkelde, met steun van het Bartiméus Fonds, een handboek voor haptisch onderwijs. Met dit handboek kunnen scholen zelf aan de slag met hun 3D printer – die hebben veel scholen tegenwoordig. Zo hoeven er niet allerlei speciale en dure apparaten en methodes te worden aangeschaft. De modellen zijn speciaal geschikt voor blinde leerlingen, maar ook kinderen die slechtziend zijn en kinderen die goed zien kunnen hier mee aan de slag in de klas. Inclusie is waar we naartoe willen en dit is een mooie stap in die richting.