
‘In een aangepaste gymles sporten alle kinderen mee.’
Met jouw gift draag je eraan bij dat kinderen met een visuele beperking óók kunnen sporten. Help mee en doneer nu!
Ja, natuurlijk help ik mee! »‘Meedoen in de gymles is voor kinderen met een visuele beperking niet altijd vanzelfsprekend.’ Marleen Kalle is ambulant begeleider bewegingsonderwijs bij Bartiméus. ‘Met diverse aanpassingen zorgen we ervoor dat deze kinderen met meer plezier sporten en bewegen.’
‘Gymles volgen is belangrijk voor kinderen. Van sporten blijf je fit, leer je incasseren en samenspelen in een team. Maar voor leerlingen met een visuele beperking kan het een flinke opgave zijn om te gymmen. Omdat ze de bal niet goed zien aankomen, niet goed overzien wie ze moeten aanspelen of tegen medespelers opbotsen.’
Eenvoudige aanpassingen
‘Als ambulant begeleider bewegingsonderwijs help ik (vak)leerkrachten om hun gymlessen eenvoudig aan te passen, zodat een slechtziende of blinde leerling beter mee kan doen. Het uitgangspunt is om met eenvoudige aanpassingen zo veel mogelijk verschil te maken voor de leerling. Een leerkracht heeft nog meer kinderen in de les die aandacht vragen, het gaat erom dat in balans te houden.’
‘De leerkracht kan de leerling bijvoorbeeld dichtbij halen tijdens het uitleggen van een gymoefening of spel. Of de leerling laten voelen aan gymtoestellen om de hoogte beter in te schatten. Aangepaste materialen zijn ook belangrijk, zoals een bal in een opvallende kleur en met geluid. Vaak worden in gymlessen lintjes gebruikt om de verschillende teams herkenbaar te maken. Maar als de lintjes worden vervangen door felgekleurde hesjes, kan de leerling met de visuele beperking beter onderscheiden wie bij welk team hoort. En tijdens een tikspel is het fijn om te weten welke plek voor de leerling het beste werkt, eventueel met een vrijplaats extra of aangepaste regels.
Begrip creëren
‘Om meer onderling begrip te creëren, geef ik ook ervaringslessen aan leerkrachten en medeleerlingen. Met een simulatiebril op laat ik ze ontdekken hoe het is om te gymmen als je een visuele beperking hebt. Daarbij gebruik ik ook aangepaste materialen, zodat duidelijk wordt hoe deze kunnen helpen als je slechtziend of blind bent.’
Nieuwe materialen blijven nodig
‘Zoals met alles is ook het bewegingsonderwijs steeds in ontwikkeling. Dat vraagt om nieuwe, steeds betere materialen. Technologie biedt hierbij veel mogelijkheden. Zo is er een bal in ontwikkeling die continu geluid maakt, en niet alleen als hij rolt. Het zou geweldig zijn als we met steun van donateurs dit soort slimme spelmaterialen kunnen aanschaffen. Samen geven we kinderen met een visuele beperking de kans om mee te doen met sport.’
Meer lezen?
Floris (8 jaar): ‘Voetballen doe ik het allerliefst. Dan denk ik: dat is al heel knap, daar heb ik geluk mee.’ Floris is van kleins af aan slechtziend. En ook al is niet alles mogelijk, zijn visuele beperking houdt hem niet tegen. Sporten maakt daarbij het verschil.
Lees Floris' hele verhaal »Met goede begeleiding, bijvoorbeeld tijdens de gymles, kunnen kinderen met een visuele beperking ook lekker sporten.
Marleen
