Audiomaquette brengt Rijksmuseum tot leven
In juni 2024 is in het Rijksmuseum de audiomaquette gelanceerd. Blinde en slechtziende bezoekers kunnen hier bij de kassa naar vragen. De maquette geeft een goed beeld hoe het Rijksmuseum in elkaar zit en geeft audio-informatie over verschillende plekken in het museum.
Wil je alles weten over de Nederlandse kunst en geschiedenis, dan ga je naar het Rijksmuseum in Amsterdam. Maar voor blinde en slechtziende bezoekers is het lastig om in dit museum hun weg te vinden. Want het museum is een groot en ingewikkeld gebouw. Daarom is er, dankzij de donateurs van het Bartiméus Fonds, een audiomaquette ontwikkeld. Hiermee krijgen bezoekers met een visuele beperking inzicht in hoe het gebouw in elkaar zit. Zo kunnen ze vervolgens zelfstandig kiezen waar ze naartoe willen.
In plaats van een plattegrond
Cathelijne Denekamp is Manager toegankelijkheid en inclusie bij het Rijksmuseum: ‘Het Rijksmuseum wil dat de collectie voor iedereen toegankelijk is op een gelijkwaardige en zelfstandige manier. Zodat zoveel mogelijk mensen ervan kunnen genieten, ook mensen met een visuele beperking. Ziende bezoekers ontvangen bij binnenkomst een plattegrond, maar als je slecht of niks ziet heb je daar niets aan. De maquette zorgt ervoor dat ook onze blinde en slechtziende bezoekers inzicht krijgen hoe het gebouw in elkaar zit.’
Horen en voelen
De maquette is een idee van Hannes Wallrafen en gemaakt door zijn stichting Geluid in Zicht. De bezoeker kan de verschillende verdiepingen van het museum voelen en openklappen. De 31 audiopunten vertellen wat er op die plek is te zien en geeft veel meer inzicht hoe het gebouw in elkaar zit. De maquette is uitvoerig getest door blinde en slechtziende mensen en het geeft veel meer inzicht in hoe het gebouw in elkaar zit.
In combinatie met eZwayZ-app
Cathelijne: ‘We hebben ook een pilot gedaan waarin testers de audiomaquette in combinatie met de eZwayZ-app gebruikten. De deelnemers voelden eerst de maquette die hen inzicht gaf hoe het Rijksmuseum is ingedeeld. Daarna gingen ze op pad met de app die hen gericht naar een plek naar keuze navigeerde. De deelnemers vonden deze combinatie van eerst voelen en daarna de app gebruiken heel prettig. Het is heel mooi dat de maquette en de app elkaar versterken en dat blinde en slechtziende mensen het Rijksmuseum zo zelfstandig kunnen bezoeken.’
Trainen van medewerkers
De medewerkers achter de informatiebalie zullen de maquette actief bij blinde en slechtziende bezoekers onder de aandacht brengen. Ze worden getraind over hoe ze de maquette hen het beste kunnen aanbieden. De maquette is vervolgens zonder de hulp van een medewerker te gebruiken.
Cathelijne: ‘We zijn erg blij met de maquette want zo zijn we weer een stukje dichterbij een toegankelijk Rijksmuseum!’
Foto: Reinier Gerritsen