‘Online bestellen is een ramp.’

Ineens ging het zicht van Fred Hissink pijlsnel achteruit. Hij heeft zijn leven weer opgepakt, maar er is nog veel waar hij dagelijks pijnlijk tegenaan loopt. Zoals digitaal buitenspel staan.

‘Twee jaar geleden ging ik plotseling heel slecht zien. Binnen twee weken leek het of ik door een mist keek. Ik bleek glaucoom te hebben, een oogziekte die ongemerkt binnensluipt. In één keer was ik mijn zekerheden kwijt. Ik kon niet meer autorijden, maar hoe moest ik me redden in het openbaar vervoer? Zou ik digitaal buitengesloten raken? En hoe zou het gaan met mijn werk als journalist en sterrenkundige?’

Revalideren

‘Gelukkig kon ik revalideren bij Bartiméus. Daar kreeg ik de steun die ik zo hard nodig had. Zoals uitleg over apps die je via spraak helpen om te reizen met het openbaar vervoer. Dankzij dit soort slimme hulpmiddelen heb ik mijn leven weer op kunnen pakken. Ik ben zelfs weer aan het werk, bij het Bartiméus Fonds coördineer ik de collecte in Gelderland.’

Digitale wereld voor iedereen

’Op mijn werk kan ik met spraaksoftware mijn computer digitale informatie laten voorlezen. Zo red ik me aardig. Maar online zaken regelen blijft heel lastig. De meeste webshops zijn bijvoorbeeld niet ingesteld op spraaksoftware. Online bestellen is dan een ramp. Als websites wél voor mij toegankelijk zouden zijn, zou ik me niet langer digitaal buitengesloten voelen. Daarom ben ik blij dat we ons bij het Bartiméus Fonds inzetten voor een digitale wereld voor iedereen.’

  • Fred: 'Als websites wél voor mij toegankelijk zijn, voel ik me niet langer digitaal buitengesloten.'