Campagne ‘Houd de lijn vrij!’ zeer succesvol

25 juni 2019

‘Houd de lijn vrij!’ was dit jaar een doorslaand succes. Samen met onze partners in het oogveld, ProRail, NS en wel 23 gemeenten hebben we veel media-aandacht weten te trekken. Daardoor was het bereik van de campagne heel groot.

Hart van Nederland, NOS en RTV Utrecht hebben in hun uitzendingen aandacht aan de campagne besteed op de dag van de lancering, 8 april. Veel gemeenten hebben zelf hun lokale omroep benaderd en daar, met lokale ervaringsdeskundigen, de boodschap uitgedragen. Online hebben we ruim 863.000 met onze boodschap bereikt.

In de 23 deelnemende gemeenten zijn campagneteams bestaande uit mensen mét en mensen zonder visuele beperking de straat op gegaan. Door flyers uit te delen maar vooral ook door met voorbijgangers in gesprek te gaan hebben zij het belang van het vrijhouden van geleidelijnen uitgelegd.

Partners van ‘Houd de lijn vrij!’ ProRail en NS sponsorden een paginagrote advertentie in Metro en hebben op alle beschikbare beeldschermen op de stations de campagnecommercial vertoond. Via hun eigen contacten hebben zij ook zoveel mogelijk aandacht voor de campagne gevraagd.

Waar ging het ook alweer over?
De campagne wil de bekendheid over nut en noodzaak van geleidelijnen vergroten. Dat zijn de geribbelde tegels op de grond, die lijnen vormen op de straat en op de stations. Ze worden gebruikt door mensen met een visuele beperking om hun weg te vinden door de openbare ruimte. Helaas weten veel mensen niet wat geleidelijnen zijn en waar ze voor dienen. Met als gevolg dat er vaak fietsen, koffers of reclameborden opstaan. Dit levert voor blinde en slechtziende mensen lastige en zelfs gevaarlijke situaties op.

‘Houd de lijn vrij!’ in de toekomst
De campagne van 2019 is achter de rug en we kijken met trots terug op een week vol activiteit en persaandacht. Maar natuurlijk zijn we hiermee niet klaar, ‘Houd de lijn vrij!’ gaat verder. Wilt u op de hoogte blijven? Houd dan onze Facebook pagina in de gaten en kijk op www.houddelijnvrij.nl.