1 April grap vraagt aandacht voor toegankelijkheid

31 maart 2016

Verschillende landelijke media maakten er deze week melding van: de ontwikkeling van audio emojis door Dedicon. Nu blijkt dat het om een 1 april grap gaat. Met deze actie vraagt Dedicon aandacht voor het feit dat mensen met een visuele beperking geen toegang hebben tot visuele informatie die voor anderen vanzelfsprekend lijkt.

Eén dag voor 1 april werd Dedicon ontmaskerd. Bart Vroom van Dedicon licht daarom nu al toe: “Ondanks dat het een 1 april grap betreft, is onze boodschap wel degelijk serieus. Blinde mensen hebben een forse achterstand als het gaat om toegang tot informatie. Met name op het gebied van visuele informatie, zoals afbeeldingen, staan blinde en slechtziende mensen vaak aan de zijlijn. Veel organisaties houden met hun dienstverlening en informatieverstrekking onvoldoende rekening met deze doelgroep. Toegang tot emojis is hiervan een sprekend voorbeeld. Dankzij de landelijke publiciteit over deze 1 april grap zetten we weer een stap naar meer bewustwording over dit onderwerp.”

Idee met veel potentie

Twee jaar geleden kwam Dedicon in het nieuws met een 1 april grap over braille chocoladeletters. Naar aanleiding daarvan had een banketbakker uit Deventer later dat jaar échte braille chocoladeletters in zijn etalage liggen. Als het aan Dedicon ligt blijft het ook dit jaar niet bij een grap, maar worden audio emojis (‘voicicons’) in de toekomst werkelijkheid. Bart Vroom: “Wij zien veel potentie in dit idee en gezien de vele enthousiaste reacties die we ontvingen zijn we daarin niet de enigen. We gaan de komende periode onderzoeken met welke partijen we kunnen samenwerken om ook dit idee daadwerkelijk te realiseren.”

Bron: www.dedicon.nl